Istoria instituției


Cartea de vizită

a Instituţiei de Educaţie Timpurie „Grădinița Hiliuţi”

1.Prezentarea instituţiei 

1.1  Date generale

Denumirea unităţii: Instituţie de Educaţie Timpurie „Hiliuți”

Anul înfiinţării clădirilor: 1956

Adresa: Satul Hiliuţi, raionul Făleşti

Telefonul: 0-259-74-715

Adresa electronică: gradinita.hiliuti15@gmail.com

„Împreună cu copiii visăm, creăm, învăţăm,
construim, descoperim”

1.2 Scurt istoric

Instituţia de Educaţie Timpurie Grădiniţa de copii Hiliuţi este amplasată în clădiri adaptate într-o margine a comunei,  pe strada Bucuriei nr.1, fondată  în anul 1956, unde funcţionează şi în prezent.

Primăria comunei Hiliuţi, asigură funcţionarea instituţiei conform actelor legislative şi normative care reglementează activitatea educaţională.

Capacitatea instituţiei este de 3 grupe cu 44 de locuri, ocupate de 66 de copii de vârstă preşcolară. Limba de instruire cu care se realizează procesul educaţional este limba română. Fiecare grupă se află în clădire separată, care dispune de 3 săli de grupă amenajate corespunzător cerinţelor educaţionale şi dotate cu materiale didactice şi literatură de specialitate, şi pentru copii; 3 dormitoare; 3 vestiare, 3 bucătării; bloc alimentar, dotat cu utilajul necesar; spălătorie cu două maşini automat si semiautomat de spălat;  depozit pentru produse alimentare; depozit pentru lemne şi cărbuni; birou metodic; curte cu teren de sport şi de înviorare, amenajat cu tobogan, scrânciobe, carusel…

În instituţie, încălzirea este autonomă, prin cazane de încălzire cu lemne şi cărbuni. Dispunem de apă din apeduct centralizat şi din fântîna, care este pe teritoriul grădiniţei. Pentru copii utilizăm de băut – apa potabilă OM. Iluminarea e corespunzătoare cerinţelor şi normelor sanitaro-igienice.

1.3 Profilul actual al instituţiei

Colectivul grădiniţei realizează oferta educaţională şi curriculară adaptată cerinţelor comunităţii şi părinţilor. Politica educaţională este centrată pe dezvoltarea unor capacităţi şi competenţe comune şi specifice, care să conducă la adaptarea şi integrarea cu succes a copiilor în clasa întâi, ţinându-se cont de particularităţile individuale şi de vârstă ale acestora.

Tabela nr. 1.Numărul de grupe şi numărul de copii pe grupe de vârstă (2016-2017).

Nr.d-o Grupa de vîrstă Nr. de grupe Nr. de copii
1.

2.

3.

Total:

Medie

Mare

Pregătitoare

1

1

1

3

23

22

21

66

În anul 2016 sunt înregistraţi 22 copii de vârstă, ce trebuie să plece în clasa întâi, şi în anii următori, conform recensământului efectuat sunt înregistraţi copii în număr de 20 şi peste.

Tabela nr. 2. Contingentul de copii după sex.

Fetiţe Total:

29

2-3 ani

0

3-4 ani

5

4-5 ani

4

5-6 ani

11

6-7 ani

9

Băieţei 34 0 3 11 11 12
Total: 66 0 8 15 22 21

Tabela nr.3 Contingentul de copii după starea socială. 

Familii Total 2-3 ani 3-4 ani 4-5 ani 5-6 ani 6-7 ani
Complete 51 19 14 18
Monoparentale 9 2 4 3
Numeroase 12 2 4 6
Cu tutelă 0

În instituţie este stabilită ziua de muncă de 5 zile (zile de odihnă: sâmbătă şi duminică) şi un regim de activitate de 10.5 ore de la 7.30 până la 18.00.

Actele legislative şi normative  principale de care se conduce instituţia în organizarea procesului educaţional sunt:

– Codul Educaţiei al Republicii Moldova nr.152 di 17.07.2014;

– Convenţia cu privire la Drepturile copilului, ratificată de Parlamentul Republicii Moldova;

– Legea Republicii Moldova cu privire la Drepturile copilului, nr.338-13 din 15-12-1994;

– Codul Muncii al RM, 2003 şi cu modificările din 01.04.2016;

– Concepţia educaţiei în RM, 2000;

– Standarde de învăţare şi dezvoltare pentru copilul de la naştere până la 7 ani, Ministerul Educaţiei, anul 2010;

– Standarde Profesionale Naţionale pentru cadrele didactice din instituţiile de educaţie timpurie, Ministerul Educaţiei 2008;

– Curriculum-ul educaţiei copiilor de vârstă timpurie şi preşcolară (1-7 ani) în Republica Moldova, 2008;

– Regulamentul de atestare al cadrelor didactice;

– Regulamentul intern al instituţiei preşcolare;

– Regulamentul- Statut al Instituţiei de Educaţie Timpurie;

– Statutul educaţiei preşcolare;

– Ghidul cadrelor didactice pentru  educaţia timpurie şi preşcolară;

– 1001 de idei pentru o educaţie timpurie de calitate, etc.

Pe parcursul zilei în organizarea lucrului cu copiii, se ţine cont de programul de activitate, care include toate momentele zilei, în care copilul capătă cunoştinţe şi abilităţi, îşi formează comportamente, priceperi, atitudini, cum ar fi: activităţi integrate pe domenii de cunoaştere, jocuri şi activităţi alese, activităţi de dezvoltare personală, educaţie pentru sănătate şi igienă, rutine şi tranziţii.

1.4. Resurse umane 

Cadre didactice – 7 persoane

Echipa managerială – 3 persoane

– director – Danu Lidia, studii pedagogice superioare preşcolare, grad didactic 2;
– director adjunct pe probleme gospodăreşti – Iasinciuc Alexandra;
– asistenta medicală – Ciupac Tamara.

Colectiv didactic – 6 educatori (2 cu studii superioare, 3 cu studii medii pedagogice speciale, 1-studii medicale).

La moment grădiniţa are nevoie de educator muzical.

Personal auxiliar – 11

-ajutori de educatori – 4
– bucătari – 2
– spălătoreasă – 1
– paznici – 2
– personal sezonier – 2.

Director – Lidia Danu, studii superioare preşcolare, stagiul de muncă de 39 de ani, grad didactic doi;

6 cadre didactice:

– educator cu studii superioare preşcolare, Vrancean Lilia – stagiul de 10 ani, grad didactic doi;
– educator cu studii medii speciale, Manolii Larisa – stagiul de muncă 27 de ani, grad didactic doi;
– educator cu studii medii speciale, Pavaleanu Iulita, tânăr specialist, stagiul de muncă – 1 an;
– educator cu studii medii speciale, Sobol Ina, tânăr specialist, angajat la 02.01.2017;
– educator cu studii medicale, Ciupac Tamara – stagiul 28 de ani;
– educator, studentă la anul 5 Universitatea de Stat A.Russo din Bălţi, Învăţămîntul primar şi preşcolar, Leu Olesea – stagiul de 13ani;

Tabela nr.4 Structura cadrelor didactice după vechimea în muncă

Nr.

d.o

Vechimea în muncă Cadre manageriale Cadre didactice speciale Educatori Total
1. 0-3 ani 2 2
2. 3-5 ani
3. 5-8 ani
4. 8-13 ani 2 2
5. 13-18 ani
6. m. m. de 18 ani 1 2 2
Total 1 6 6

Personalul didactic încadrat în unitate este preocupat de perfecţionarea procesului de învăţămînt, calificarea activităţii profesionale şi metodice, autoinstruire şi participare la întrunirile metodice. În instituţie activează director şi  doi educatori cu grad didactic doi, ceea ce constituie 43%.

Tabela nr.5 Repartizarea cadrelor didactice după studii 

Nr.d.o Studii
1. Superioare 2
2. Medii speciale 3
3. Studii univers. Preş. şi prim.anul 5  1
4. Medicale 1
Total  7

 

1.5 Baza materială 

Dotarea şi întreţinerea a fost susţinută financiar în principal de Primărie şi de Consiliul Local. Grupele de copii sunt înzestrate cu mobilier corespunzător vârstei, mijloace de învăţământ specifice, echipamente audio-vizuale, ce oferă cadrul necesar instruirii şi educării copiilor la un nivel înalt. Pot menţiona printre altele: 3 televizoare; 3 DVD-uri; calculatoare – 2; copiator; imprimantă; conexiune la internet; centru muzical. Întreaga bază materială a instituţiei este funcţională. Ne preocupă în continuare păstrarea echipamentelor existente şi procurarea unor mijloace moderne de învăţământ.

Suntem aprovizionaţi suficient cu medicamente necesare pentru acordarea primului ajutor în caz de necesitate.

Nu dispunem de sală sportivă şi nici de sală festivă pentru desfăşurarea sărbătorilor şi manifestaţiilor.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
1.6 Resurse materiale

Asigurarea didactico-metodică este una din principalele condiţii în realizarea unui demers educaţional reuşit. Ministerul Educaţiei, prin Proiectul „Educaţie pentru toţi –Iniţiativă de acţiune rapidă” ne-a asigurat cu următoarele materiale:

– Standarde de învăţare şi dezvoltare pentru copilul de 0-7 ani;

– Standarde profesionale naţionale ale cadrului didactic în RM;

– Curriculum-ul educaţiei copiilor de vârstă timpurie şi preşcolară 1-7 ani în RM;

– Ghidul metodologic pentru implementarea noului curricul-um de educaţie timpurie şi preşcolară axat pe obiective şi activităţi de evaluare a nivelului de dezvoltare a copiilor;

– Setul de materiale didactice constituit din cărţi pentru copii de 5-7 ani „Delia merge la şcoală”, şi pentru copii de 3-5 ani „Căsuţa din copac”;

– „Acasă”- carte de educaţie civică pentru copii de 5-7 ani şi „Prietenii mei” destinată copiilor de 3-5 ani;

– Set de materiale didactice pentru copii de 3-7 ani-planşe

Grădiniţa noastră dispune de multă literatură metodică, ce permite organizarea procesului educaţional cu centrare pe copil, Ghiduri,, literatură pentru copii, planşe la diferite domenii experenţiale, seturi didactice şi caiete de lucru pentru copii, jocuri didactice, jucării, jocuri creative, stimulative, seturi de tablouri tematice, seturi de mobilier nou, în toate grupele. Cadrele didactice îşi orientează activitatea spre crearea mediului educaţional pe centre şi pe dotarea acestora cu materialele didactice necesare, pentru a permite realizarea unui act didactic de calitate.

Însă din cauza spaţiului mic al grupelor nu prea se reuşeşte la nivelul cuvenit.                                                                                                                                      Crearea bazei tehnico-materiale şi didactico-metodice trebuie să sprigine copiii în activitatea de cunoaştere orientată spre zona proximă de dezvoltare; aspectelor realităţii inaccesibile;

– să le ofere informaţii variate în diverse forme;

– să servească ca resurse practice în realizarea mai eficientă a obiectivelor curriculare;

– să reflecte teme necesare dezvoltării comportamentelor de bază a copiilor: social, afectiv, cognitiv,verbal, volitiv, motor.

– să propună tehnici de învăţare activă, mijloace de realizare a obiectivelor preconizate;

– să sporească cunoaşterea aspectelor realităţii ce-l înconjoară pe copil;

– să contribuie la însuşirea calitativă a cunoştinţelor, prevăzute de curriculum prin parteneriatul grădiniţă-familie;

– să ajute copiii în acumularea informaţiilor variate în diverse forme;

– să optimizeze activităţile practice orientate spre teatralizarea mai eficientă a obiectivelor curriculare;

– să îmbogăţească cunoştinţele copiilor din diverse domenii de cunoaştere;

– să asigure realizarea obiectivelor propuse de curriculum într-un mod captivant.

1.7 Relaţii de colaborare

Unul din obiectivele de activitate a grădiniţei este consolidarea eficientă a parteneriatelor – obiectiv prioritar al grădiniţei viitorului cu toţi factorii, care pot influienţa pozitiv educaţia copiilor: familie-grădiniţă-şcoală-comunitate.

Stabilirea relaţiilor de parteneriat urmăresc consolidarea şi încurajarea cooperării eficiente dintre aceste instituţii, promovarea multiculturalizmului, a cooperării şi mobilităţii în sistemul educaţional, încurajarea inovaţiei în ceea ce priveşte metodele pedagogice şi tehnicile informaţionale, precum şi schimbul de bune practici în materie de educaţie. Toţi cetăţenii responsabili din această ţară ar trebui să ne implicăm în încurajarea oricărei iniţiative ce sprigină tînăra generaţie să aibă un viitor mai bun.

Caracteristicile unei grădiniţe comunitare active sunt:

– curriculumul racordat la comunitate;

– implicarea cetăţenilor;

– colegialitate;

– fiecare este învăţător;

– fiecare este o persoană care învaţă;

– cooperarea între actorii comunitari;

– adaptarea facilităţilor;

– unitatea comunitară;

– problemele comunităţii;

– simţul apartenenţei la comunitate.

Unul din componentele Planului anual de activitate al instituţiei se referă la parteneriatul cu gimnaziul, reflectat într-un plan concret de acţiuni elaborat şi coordonat cu administraţia gimnaziului. Conform planului pe lângă evaluarea cunoştinţelor, deprinderilor copiilor la debutul şcolar s-au organizat activităţi culturale:-„Am venit să colindăm”; „Ziua mamei”; „ Ziua copilului”; „Sărbătorile pascale”; „ Expoziţii de lucrări cu caracter practic şi artistico-plastic cu sărbătoarea mărţişorului”; „Acţiuni de protejare a mediului, de întreţinere a locurilor de joacă comune”.

Beneficiile lucrului în parteneriat sunt:

– unirea eforturilor

– dialog şi colaborare, schimbul de idei;

– anticiparea şi prevenirea problemelor;

– alternative noi;

– susţinerea şi stimularea creativităţii;

– inovaţia;

– stimularea participării şi responsabilităţii;

– atragerea actorilor comunitari;

– convingerea părinţilor;

– sensibilizarea APL;

– atragerea agenţilor economici;

– cointeresarea organizaţiilor nonguvernamentale.

1.8 Cultura organizaţională

Climatul organizaţional în instituţie poate fi calificat ca fiind unul favorabil, de toleranţă.Valorile dominante, ce caracterizează membrii colectivului sunt: încrederea şi respectul faţă de copil şi familia acestuia, libertatea de exprimare, munca în echipă, dar responsabilitatea, receptivitatea şi creativitatea, lasa  mult de dorit. Este creată o atmosferă de înţelegere şi respect între administraţie şi personal auxiliar, între copii şi părinţii acestora. Conflictele sunt preîntâmpinate. Pe viitor, trebuie şi o să punem accent mai deosebit pe motivarea comportamentului cadrelor didactice pentru realizarea cu succes a întregului act educaţional utilizând următoarele instrumente manageriale:

– Regulamentul intern,care cuprinde norme privind activitatea;

– Statutul, supus atenţiei organizaţiei contra semnătură şi aprobat, care conţine norme privind activitatea;

– Fişele postului pentru toate categoriile de personal;

– Organigrama instituţiei;

– Fişa de asistenţă;

– Fişa de evaluare în baza Standardelor Profesionale;

– Planul managerial.

Ne străduim, ca să oferim calitate şi grija acordată copiilor pe toate planurile.

Colectivul instituţiei asigură realizarea sistematică a următoarelor obiective:

Ocrotirea vieţii şi sănătăţii copiilor, Igiena, Alimentaţia sănătoasă, Călirea,

Familiarizarea cu mediul ambiant şi cultura ecologică prin intermediul activităţilor, jocurilor, excursiilor, plimbărilor; Formarea la copii a deprinderilor şi a priceperilor cultural- igienice, de comportare civilizată de muncă, altoirea dragostei faţă de plaiul  natal, tradiţiile şi obiceiurile naţionale.

Misiunea instituţiei: 

– Asigurarea unui act de performanţă la Standarde înalte, ţinându-se cont de particularităţile de vârstă şi individuale ale copiilor de 3-7 ani, care să contribuie la formarea unei personalităţi autonome şi creative, la formarea unor copii sănătoşi, creativi, eficienţi, activi, cooperanţi care să se integreze şi să se adapteze uşor la regimul muncii şcolare şi la orice situaţie în viaţă;

– Acumularea de către copii a tehnicilor de muncă intelectuală şi practică necesară instruirii şi autoinstruirii pe durata întregii vieţi;

– Însuşirea cunoştinţelor specifice, a valorilor naţionale şi universale;

– Educarea copiilor în spiritul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, al demnităţii umane şi toleranţei, al schimbului liber de opinii;

– Asigurarea părinţilor prin comunicări eficiente, că educaţia copiilor lor, se face într-un mediu sigur, într-o formare personală permanentă.

– Continuarea unei relaţii instituţionale flexibile cu Inspectoratul Preşcolar de la DGEC Făleşti.

– Colaborare eficientă în continuare cu Primăria şi Consiliul Comunal în vederea întocmirii unor proiecte de dezvoltare instituţională.

– Implicarea cadrelor didactice în activităţi educative şi extraşcolare pentru obţinerea rezultatelor mai bune.

Viziunea instituţiei:

– Derivă din nevoile educaţiei identificate la nivelul societăţii şi al comunităţii încă de la vârsta preşcolară.

– Grădiniţa noastră îşi propune să fie o instituţie, care să formeze personalităţi, să cizeleze mentalităţi şi care să formeze deprinderi, să ofere şanse egale tuturor copiilor.

– De asemenea, prin întreaga activitate din grădiniţă, se urmăreşte garantarea pregătirii pentru adaptarea la viaţa socială, apoi la cea şcolară şi crearea unui climat de muncă şi învăţare stimulativ şi creativ.

– Noi trebuie să oferim posibilitatea de exprimare a propriei identităţi asigurând tuturor egalitate de şanse.