Istoria instituției
Cartea de vizită
a Instituţiei de Educaţie Timpurie – Grădiniţa Hiliuţi
- PREZENTAREA INSTITUŢIEI
Instituția de Educație Timpurie – Grădinița Hiliuți, este o unitate de educație pentru copii cu vârstă de 3-6/7 ani, care în colaborare cu familia și părinții, asigură dezvoltarea capacităților creative prin valorificarea potențialului psihofiziologic și intelectual al copiilor, pregătirea multilaterală pentru viață în vederea integrării în activitatea școlară a acestora.
Adresa şi datele de contact ale IET – Grădiniţa Hiliuți sunt:
strada Bucuriei nr.1.
telefon/0.259.74.715
e-mail: gradinita.hiliuti 15@gmail.com
pagina WEB: gradinitahiliuti.educ.md
Calitatea serviciilor educaționale oferite este o prioritate fundamentală pentru instituția noastră. Rolul important al reușitei în educație, au factorii interni și externi, care acționează asupra copilului în orice moment al acțiunii educaționale. De remarcat, este efortul pentru modernizarea grupelor, în vederea asigurării unor condiții optime, cât și pentru dotarea cu mijloace de învățământ modern, necesare unui învățământ de calitate.
- Activează grădiniţa din anul 1956 într-o instituţie adaptată;
- Amplasată într-o zonă de margine a satului, unde funcţionează şi în prezent;
- Trei clădiri cu săli înalte și luminoase cu trei grupe de copii;
- Fântână pe teritoriul grădiniţei, electricitate, încălzirea autonomă prin sistemă cu lemne şi cărbuni;
- Aprovizionare suficientă cu medicamente pentru acordarea primului ajutor copiilor;
- 60 de copii instituționalizați;
- Bloc sanitar în interior pentru două grupe de copii;
- Mediu sigur, optim şi protector instruirii şi educării copiilor;
- 3 săli de grupă, amenajate corespunzător cerinţelor educaţionale;
- 3 dormitoare pentru copii;
- 1 bloc alimentar și trei săli alimentare pentru copii;
- Renumită în sat pentru calitatea actului educativ desfăşurat şi pentru numărul mare de solicitări din partea părinţilor de instituţionalizare a copiilor;
- Factorul uman reprezintă pilonul instituţiei, managerul, 6 cadre didactice, 4 non-didactice, 7 personal auxiliar;
- Personal didactic cu studii superioare şi medii speciale, cu experienţă de muncă, încadrat în unitate, prestează servicii educaţionale, axate pe dezvoltarea holistică a copilului, respectând principiile fundamentale ale educației prin aplicarea strategiilor didactice interactive, care vor contribui la menținerea și sporirea calității procesului educațional;
- Personal didactic preocupat de perfecţionarea procesului de învăţământ, de perfecţionarea activităţii profesionale şi metodice, de formare continuă;
- Politica educaţională este centrată pe dezvoltarea unor capacităţi şi competenţe comune şi specifice, care să conducă la adaptarea şi integrarea cu succes a copiilor la treapta primară, ţinându-se cont de particularităţile individuale şi de vârstă, de nevoile şi interesele acestora;
- Atmosferă propice desfăşurării procesului de predare-învăţare;
- Buna înţelegere şi colaborare între educatori şi părinţi, acţionând împreună în interesul copilului;
- Personal auxiliar bine pregătit;
- Sub aspect tehnologic dispunem de resurse curriculare pentru desfăşurarea procesului educațional în condiţii optime;
- Dotarea şi întreţinerea susţinută financiar în principal de Ministerul Finanţelor, Primărie, Consiliul Local.
- Mobilier adecvat vârstei, mijloace de învăţământ specific, mijloace și tehnologii informaționale avansate, echipamente audio-vizuale;
- Mijloace didactico-metodice: jucăriile, seturi de materiale didactice, mijloace de învăţământ, facilitează formarea de competențe;
- Finalitățile educației timpurii atinse prin promovarea și stimularea dezvoltării intelectuale, fizice, sociale, afective, ce facilitează integrarea copiilor în ciclul primar.
- Promovarea următoarelor obiective: creșterea eficienței și eficacității personalului; crearea unui climat favorabil pentru angajați; dezvoltarea unui parteneriat real cu familia și comunitatea; sporirea capacității de implementare a inovațiilor, de rezolvare a problemelor și de dezvoltare profesională și personală.
- Conducerea grădiniței este receptivă la sugestiile cadrelor didactice, oferindu – le o largă autonomie, le respectă competența, îi sprijină.
- Relații de colaborare și parteneriat: administrația, cadrele didactice, copiii, părinții, specialiști din învățământ, cultură, medicină, APL, agenți educaționali.
- ANALIZA FACTORILOR ȘI TENDINȚELOR EXTERNE (PESTE)
Activitatea oricărei instituții educaționale este influențată în mare măsură de factori politici, economici, sociali, tehnologici și ecologici.
- Aspecte politice:
- Politici favorabile la nivel local pentru susținerea grădiniței.
- Influienţa directă a politicii externe asupra posibilităţilor de atragere a fondurilor investiţionale.
- Sporirea resurselor materiale și informaționale prin proiecte și programe finanțate de stat.
- Aspecte economice:
- Resurse bugetare limitate.
- Persistenţa sărăciei înalte în ţară: părinţi şomeri, salarii mici.
- Resurse extrabugetare (facilitarea unor donaţii şi sponsorizări), care să completeze necesitățile grădiniței.
- Modalităţi de sensibilizare, colaborare şi atragere a agenţilor economici.
- Disponibilizarea, tipul de servicii şi resurse pe care agenţii economici din comunitate le pot oferi grădiniţei.
- Aspecte sociale:
- Nivelul șomajului.
- Nivelul sărăciei.
- Copii, care provin din familii în care doar un părinte lucrează.
- Aspecte demografice:
- Fenomenul pronunţat al migraţiei populaţiei.
- Aspecte tehnologice:
- Necesitatea dotării instituţiei cu echipament, tehnici educaţionale şi utilaje moderne, un laptop, proiector, perete de proiectare;
- Cadre didactice cu slabe competenţe digitale formate (dezvoltate).
- Aspecte ecologice:
- Preocupare pentru asigurarea condițiilor sanitaro-igienice în instituție.
- Crearea unui ambiant care favorizează educația ecologică a copiilor.
- ANALIZA FACTORILOR, CONTEXTELOR ȘI TENDINȚELOR ÎN CADRUL EDUCAȚIONAL (SWOT)
Analiza SWOT este un instrument managerial al planificării strategice pentru identificarea potenţialelor, a priorităţilor şi pentru crearea unei viziuni comune de realizare a strategiei de dezvoltare pentru eficientizarea activităţii. Analiza SWOT s-a realizat pentru următoarele domenii principale:
- Managementul Resurse Umane
- Managementul Curricular
- Managementul Resurse financiare și materiale
- Managementul Relații comunitare și de parteneriat
RESURSE UMANE
PUNCTE TARI
Ø Resurse umane bine pregătite şi conştiente de necesitatea obţinerii de performanţe prin muncă în managementul grupei de copii; Ø Calitatea resurselor umane evidenţiată prin procentul personalului cu studii superioare; Ø Permanenta deschidere a resurselor umane spre înnoire şi perfecţionare continuă la cursuri şi programe de formare; Ø Fonduri suficiente pentru formarea continuă a cadrelor didactice; Ø Capacitate bună de adaptare a resurselor umane la diversitatea sarcinilor de serviciu; Ø Preocupare permanentă pentru creşterea calităţii procesului educaţional; Ø Părinţii sunt informaţi asupra politicilor educaţionale ale grădiniţei; Ø Personalul nedidactic foarte bine pregătit pentru servicii sociale. |
PUNCTE SLABE
Ø Rezistenţa la schimbare, rezerva din partea cadrelor didactice în utilizarea metodelor moderne de predare-învăţare-evaluare; Ø Lipsa cadrului de sprijin pentru copiii cu CES din instituţie; Ø Neimplicarea tuturor cadrelor didactice, a comunităţii, în special a părinţilor în actul decizional şi educaţional; Ø Minimalizarea rolului educativ al activităţilor preşcolare din partea unor părinţi; Ø Motivaţia salarială slabă a personalului auxiliar – bucătarii şi spălătoreasa. |
OPORTUNITĂŢI
Ø Deschiderea cadrelor didactice către schimbare; Ø Disponibilitatea cadrelor didactice spre însuşirea abilităţilor noi de utilizare a tehnologiilor moderne; Ø Organizarea unor schimburi de experienţă cu alte grădiniţe. |
AMENINŢĂRI
Ø Neimplicarea unor părinţi în actul educaţiei şi în viaţa grădiniţei; Ø Legislaţia muncii nu sprijină normarea adecvată a personalului auxiliar. |
RESURSE CURICULARE
PUNCTE TARI
Ø Mediul intern oferă siguranţă şi protecţie copiilor, este plăcut, prietenos, stimulativ, încadrat în normele de igienă, acceptă diversitatea, respectă personalitatea; Ø Asigurare adecvată implementării curriculumului; Ø Instituţia şi fiecare cadru didactic dispune de documente de politici educaţionale, surse informaţionale bogate, auxiliare didactice, bibliotecă de cărţi metodice şi cărţi pentru copii; Ø Abordare holistică a dezvoltării copilului, centrată pe copil în procesul educaţional şi abordare centrată pe valorile societăţii; Ø Continuitate în promovarea politicilor educaţionale. |
PUNCTE SLABE
Ø Nivelul relativ redus de utilizare a tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale în activitate; Ø Dificultăţi în comunicare, fapt ce generează o rezistenţă scăzută la schimbare. |
OPORTUNITĂŢI
Ø Organizarea unor schimburi de experienţă cu alte grădiniţe; Ø Preocupare pentru dezvoltarea bazei didactico-metodice; Ø Interacţiuni ale preşcolarilor grupei pregătitoare cu şcolarii clasei întâi cu scopul dezvoltării abilităţilor de comunicare şi relaţionare cu rol motivant în procesul instructiv-educativ. |
AMENINŢĂRI
Ø Intervenţia factorilor politici în procesul de administrare a învăţământului la realizarea parţială a politicilor educaţionale; Ø Utilizarea insuficientă a soft-urilor educaţionale în realizarea procesului educaţional. |
RESURSE FINANCIARE ŞI MATERIALE
PUNCTE TARI
Ø Autorizaţie Sanitară de funcţionare şi Autorizaţie Veterinară Sanitară de funcţionare; Ø Bază materială bună şi în continuă modernizare, mobilier modern, corespunzător vârstei copiilor; Ø Bază didactică bună, mijloace şi materiale didactice, accesibile copiilor, achiziţionate cu bani finanţaţi de bugetul de stat şi bugetul local; Ø Local propriu cu facilitate şi utilitate – teren de joacă bine dotat şi amenajat; Ø Menţinerea stării de funcţionare a instituţiei prin activităţi de întreţinere şi reparaţii; Ø Dotare cu 4 calculatoare, conectate la internet, 4 copiatoare şi 4 imprimante; Ø Dotare cu sistem antiincendiar; Ø Dotare cu 4 frigidere pentru păstrarea produselor alimentare şi a probelor diurne. |
PUNCTE SLABE
Ø Insuficienţa resurselor alocate pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă grădiniţa; Ø Spaţiu insuficient pentru instituţionalizarea tuturor copiilor din comunitate în vârstă de 3 ani; Ø Conectarea instituţiei la conducta de gaze naturale; Ø Lipsa unor proiecte structurale care să permită atragerea de fonduri; Ø Lipsa blocului sanitar în grupa a treia; Ø Lipsa unui isolator; Ø Lipsa cabinetului medical; Ø Inexistenţa unei săli cu funcţionalitate dublă (de sport, de festivităţi). |
OPORTUNITĂŢI
Ø Completarea bazei tehnico-materiale moderne conform standardelor minime de dotare a instituţiilor de educaţie timpurie; Ø Cooperare intersectorială, atragerea fondurilor de investiţii, posibilităţi de implementare a unor proiecte; Ø Posibilitatea realizării de parteneriate cu asociaţiile comerciale din comunitate în vederea sponsorizării unor activităţi şi a obţinerii de fonduri necesare procesului educaţional. |
AMENINŢĂRI
Ø Incoerenţa finanţării activităţilor în raport cu necesităţile reale; Ø Intervenţia factorilor politici în procesul de administrare al educaţiei. |
RELAŢII COMUNITARE ŞI DE PARTENERIAT
PUNCTE TARI
Ø Imaginea pozitivă a instituţiei la nivelul comunităţii, fapt pentru care unitatea este solicitată mult de către părinţi; Ø Educatorul, ca partener al părinţilor în dezvoltarea personalităţii copilului; Ø Modalităţi de aplicare în practică a parteneriatului grădiniţă-familie; Ø Colaborarea cu APL, DGEC Făleşti, Gimnaziul, Biblioteca, CSP, CMF, Poliţia, Biserica, Oficiul poştal. Ø Promovarea imaginii grădiniţei pe pagina WEB a instituţiei. |
PUNCTE SLABE
Ø Neimplicarea tuturor cadrelor didactice, a comunităţii, în special a părinţilor în actul educaţional şi decizional; Ø Număr mic de proiecte de parteneriat cu alte grădiniţe. |
OPORTUNITĂŢI
Ø Posibilitatea dezvoltării mai fructuoase a parteneriatului cu familia şi cu agenţii economici din comunitate. |
AMENINŢĂRI
Ø Implicarea insuficientă a societăţii în soluţionarea problemelor cu care se confruntă grădiniţa. |
Pentru ca complexitatea și exactitatea analizei efectuate să fie realizată cu succes, se necesită cunoaștere, experiență, implicare și colaborare.
- MISIUNEA INSTITUŢIEI:
- Asigurarea activităţii de îndrumare, coordonare şi control în scopul creşterii serviciilor educaţionale, îmbunătăţirii şi eficientizării continuu a procesului educaţional, ajustat la Standardele naţionale.
IET Hiliuţi oferă:
- Deschidere pentru respectarea dreptului copilului la educație şi îngrijire;
- Condiții optime de învățare, formare de competenţe și capacități de comunicare eficientă, ce dezvoltă atitudini necesare integrării și adaptării în cadrul societății;
- Asigură un act educaţional de performanţă la Standarde educaționale prin utilizarea metodelor active-participative, care vor motiva şi stimula copiii pe durata procesului educational, ţinându-se cont de particularităţile de vârstă şi individuale ale copiilor de 3-7 ani;
- Satisfice necesitățile preșcolarilor de a se simți competenți, curioşi, dornici să înveţe, să trăiască aici şi acum, integrați în colectiv, să contribuie la propria dezvoltare;
- Acceptă rolul de initiator/susținător și catalizator al comunității, de continuator al tradițiilor locale;
- Respectă rezultatele fiecărui copil, oricât de modeste ar fi, identificând aptitudinile fiecăruia pentru a le putea valorifica;
- Sprijin important în educația timpurie prin promovarea colaborării dintre educație, ocrotirea sănătății și asistența socială;
- Asigură părinţii prin comunicări eficiente, că educaţia copiilor lor se face într-un mediu sigur și protector, într-o formare personală permanentă;
- Continuă relaţii instituţionale flexibile cu Inspectoratul Preşcolar de la Direcţia Generală Educaţie și Cultură Făleşti;
- Colaborează în continuare eficient cu Primăria şi Consiliul Local Comunal în vederea întocmirii unor proiecte de dezvoltare instituţională;
- Implică cadrele didactice în activităţi educative şi extraşcolare pentru obţinerea rezultatelor mai bune.
Cooperarea, colaborarea și parteneriatul veritabil între toți actorii educaționali (copii, cadre didactice, manager și părinți) prin utilizarea tehnologiilor educaționale și informaționale moderne, va constitui realizarea cu succes a misiunii unității.
- VIZIUNEA INSTITUȚIEI, derivă din nevoile de educaţie, identificate la nivelul societăţii şi al comunităţii încă de la vârsta preşcolară, vizând următoarele componente ale sistemului de învăţământ care ar asigura:
- Pregătirea unor resurse umane competitive necesare pentru creştere şi dezvoltare personală, socială şi profesională pe parcursul întregii vieţi prin valorificarea potențialului individual, instituțional și comunitar, promovând dezvoltarea și formarea continuă în corespundere cu Standardele de competență profesională ale cadrelor didactice și de conducere.
- Pregătirea calitativă a unor generaţii de copii în vârstă de 5-7 ani în achiziţionarea sistemului integrat de competenţe către debutul şcolar şi pe tot parcursul vieţii.
- Aplicarea eficientă și corectă a Standardelor de învățare și dezvoltare pentru copilul de la naștere până la 7 ani.
- Monitorizarea calităţii serviciilor prestate pentru educaţia timpurie.
- Promovarea şi implementarea politicilor de incluziune educaţională a copiilor cu CES în instituţie.
- Asigurarea condiţiilor de transparenţă pentru crearea unui mediu educaţional favorabil, stimulativ şi prietenos celui ce învaţă în scopul realizării unui învăţământ modern şi funcţional, care contribuie la asigurarea calităţii educaţiei.
- Transformarea instituției într-o unitate de educație flexibilă, care să răspundă nevoilor de schimbare ale copiilor, ce stimulează respectul, înțelegerea și cooperarea comunității și societății.
- Parteneriatul socio-educaţional, ca formă de comunicare, cooperare şi colaborare în sprijinul şi interesul copilului la nivelul procesului-educaţional.
- VIZIUNEA MANAGERIALĂ anticipează starea viitoarei instituții și este o expresie directă a CULTURII MANAGERIALE. Viziunea managerială servește la modelarea:
- a) CULTURII ORGANIZAŢIONALE, necesare succesului instituției în viitor și de a facilita transformările necesare pentru a ajunge la rezultatul dorit. Deaceea, obligația managerului, este de a crea și dezvolta o cultură managerială și organizațională competitivă. Scopul structurii organizaţionale este obţinerea performanţelor. Pe primul plan sunt interesele generale ale instituţiei şi anume: realizarea planului de activitate; organizarea mai bună a muncii; creşterea eficienţei manageriale a activităţii unităţii şi a productivităţii muncii; constituirea unui colectiv puternic. Iar relaţiile cu oamenii: vocabularul, ţinuta, stilul de muncă corespunzător, depind de educaţie, de nivelul de cultură al fiecărui membru. Conștientizez, că întreaga activitate a instituției depinde de abilitatea de a orienta, coordona şi dirija spre împlinirea cu succes a obiectivelor prestabilite. Concepția managerială pentru perioada anilor 2021-2025 are la bază realizarea idealului educaţional propus de Codul Educației și de politicile educaționale. În calitate de manager al IET, îmi place să aplic un stil de conducere consultativ și participativ, creând o atmosferă socio-afectivă, care să ducă la crearea unui climat de activitate pozitiv, favorabil, stimulativ, de toleranță și cooperare, inovator și incluziv. Afirm, să fiu explicită, deschisă și sinceră cu oamenii, cu colegii față de orice problemă apărută la nivel de unitate. Accept demonstrarea valorilor și propriilor idealuri astfel, ca toată lumea să le înțeleagă și să le agreeze. În activitate, sunt, pentru promovarea printre membrii colectivului a valorilor dominante ca: responsabilitatea, cooperarea, generozitatea, munca în echipă, perseverenţa, încrederea și respectul față de copil și familia acestuia, devotamentul, libertatea de exprimare, receptivitatea și creativitatea, autodisciplina, în defavoarea manifestărilor de conservatorism, iresponsabilitate, sau lipsa dorinței de dezvoltare personală și profesională. În realizarea calității educaţiei, sunt perseverentă să creez o ambianță favorabilă desfășurării procesului educațional eficient, de înțelegere și respect reciproc între toți actorii educaționali: administrație, personal didactic și nedidactic, copiii și părinții. Mediatizăm rezultatele instituției pe pagina WEB a grădiniței. Numai prin străduință e bine să facem împreună analize profunde a celor realizate și să-i motivăm deschis pe toți să participe constructiv la această analiză. Nu-mi plac, și evit stările conflictuale, prin preîntâmpinarea acestora, iar posibilele conflicte le mediem și soluționăm împreună cu colegii în mod pozitiv. Mă strădui să fiu cooperantă, obiectivă și cu respect față de nevoile și realizările instituției, manifestând atitudine asertivă și de încredere în echipa de lucru. Munca în echipă, crearea unui mediu armonios, liniștit, prin stabilirea unei legături puternice între membrii grupului, duce la atingerea succesului, prin asumarea riscurilor. Manifest deprinderea de a-i vedea pe angajați și a-i asculta, de a-i înțelege și accepta, de a-i compătimi, de a-i percepe. În orice activitate educațională, nu uit că, instituția de educație timpurie există pentru copil. Împreună cu colectivul grădiniței optăm pentru o grădiniță comunitară activă, cu următoarele caracteristici: curriculum racordat la comunitate; implicarea cetățenilor; colegialitate; cooperare între actorii comunitari; adaptarea facilităților; unitatea comunitară; problemele comunității; simțul apartenenței la comunitate. Atragerea actorilor comunitari e posibil să o facem prin: convingerea părinților; a angajaților, sensibilizarea APL; atragerea agenților economici; cointeresarea organizațiilor non-guvernamentale. Afirm că, posed deprinderi profesionale, conceptuale, legate de capacitatea de a lua hotărâri de răspundere. Muncesc mult pentru promovarea unei imagini pozitive a instituției, pentru supravegherea, protejarea și întărirea continuă a imaginii.
- b) Pentru realizarea viziunii specificate este necesar să ținem cont de următoarele principii fundamentale ale educației timpurii și valori promovate de instituție:
- principiul educației centrate pe copil – respectarea și valorizarea unicității copilului, a nevoilor, trebințelor și caracteristicilor acestuia;
- principiul respectării drepturilor copilului – dreptul la educație, dreptul la libera exprimare, etc.
- principiul învățării active – crearea situațiilor de învățare în care copilul este autorul propriei învățări;
- principiul dezvoltării integrate – printr-o abordare integrată a activităților transversale: corelarea domeniilor de activitate cu domeniile de dezvoltare a copilului;
- principiul interculturalității – cunoașterea, recunoașterea și respectarea valorilor naționale și ale celorlalte etnii;
- principiul respectării diversității și incluziunii educaționale și sociale a fiecărui copil, diferențierii și individualizării;
- principiul educației ca interacțiune dintre părinte/educator și copilul educat- abordarea psihocentristă și sociocentristă;
- principiul continuității/tranziției – crearea unei perspective integratoare asupra perioadei copilăriei;
- principiul parteneriatului socio-educațional – dezvoltarea unui curriculum care necesită implicarea familiei și a instituțiilor destinate serviciilor de educație timpurie privind accesul tuturor copiilor la educație de calitate.
- c) Instituția promovează următoarele valori:
- Misiunea centrată pe învăţare a copiilor şi a cadrelor didactice
- Egalitate și echitate în relațiile interpersonale
- Cooperare
- Munca în echipă
- Respectul reciproc
- Atașamentul față de copil
- Respectul pentru profesie
- Educatorul, model şi exemplu pentru copil
- Dezvoltarea integrală a copilului, bazată pe centralitatea în procesul educaţional
- Libertate de exprimare
- Receptivitate la nou
- Creativitate
- Originalitate
- Spirit critic
- Flexibilitate în gândire
- Entuziasm
- Dorința de afirmare
- Spirit întreprinzător: pacea, omenia, munca, cultura, prietenia, credinţa, sănătatea.
- PROBLEME IDENTIFICATE ŞI PRIORITIZATE
Managementul educațional
1.Implementarea insuficientă a unor proceduri ce vizează asigurarea și evaluarea calității în educație.
2.Informarea tuturor angajaților instituției cu Planul de Dezvoltare Strategică.
Procesul instructiv-educativ
1.Utilizarea insuficientă a materialelor didactice, a tehnologiilor informaționale și comunicaționale și a metodelor active în demersul didactic.
2.Interesul satisfăcător al unor cadre didactice pentru un învățământ modern prin aplicarea metodelor interactive centrate pe copil.
Relații cu comunitatea și de parteneriat
1.Implicarea părinților în activitatea instituției este insuficientă.
2.Colaborarea între instituție, familie și comunitate nu e axată pe calitate.
Baza tehnico-materială
1.Sursele financiare alocate nu acoperă necesitățile instituției.
2.Construcția unei săli de festivități cu funcționalitate dublă.
3.Conectarea instituției la conducta de gaze naturale.
4.Lipsa unui sistem de supraveghere video a instituției.
În instituţie este stabilită ziua de muncă de 5 zile (zile de odihnă: sâmbătă şi duminică) şi un regim de activitate de 10.5 ore de la 7.30 până la 18.00.
Activitatea Instituției de Educație Timpurie – Grădinița Hiliuți se realizează în baza cadrului legislativ, normativ şi metodologic ce reglementează organizarea și desfășurarea procesului educațional, racordat la cerințele naționale și internaționale:
- Constituţia Republicii Moldova;
- Codul Muncii al Republicii Moldova;
- Codul Educaţiei al Republicii Moldova, aprobat la 17 iulie 2014;
- Codul de Etică al cadrului didactic, aprobat la 07.09.2015;
- Strategia pentru protecția copilului pe anii 2014-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.434 din 10.06.2014 al Pepublicii Moldova;
- Legea Republicii Moldova cu privire la Drepturile Copilului, nr.338-13 din 15.12.1994.
- Cadrul de Referință al Educației Timpurii din Republica Moldova (Ordinul MECC nr.1592 din 25.10.2018);
- Curriculum pentru Educația Timpurie (Ordinul MECC nr.1699 din 15.11.2018);
- Ghid de implementare a Standardelor de învățare și dezvoltare a copilului de la naștere până la 7 ani şi a Curriculum-ului pentru Educația Timpurie, din perspectiva Cadrului de referință a educației timpurii, aprobat la Consiliul Naţional pentru curriculum (Ordinul MECC nr.283 din 20.03.2019);
- Standardele de învățare și dezvoltare a copilului de la naștere până la 7 ani (Ordinul MECC nr.1592 din 25.10.2018);
- Metodologia de monitorizare şi evaluare a dezvoltării copilului în baza SÎDC (aprobat prin ordinul Ministerului Educației Culturii și Cercetării nr.1939 din 28.12.2018;
- Regulament de organizare obligatorie a pregătirii copilului pentru vârsta de 5 ani, aprobat prin ordinul Ministerului Educației Culturii și Cercetării nr.07 din 04.01.2011;
- Standarde profesionale naționale ale cadrului didactic pentru educația timpurie, 2008;
- Standarde minime de dotare a instituţiei de educaţie timpurie (aprobat prin Ordinul MECC nr.253 din 11.10.2017);
- Instrucţiunea cu privire la ocrotirea vieţii şi sănătăţii copilului în instituţia de educaţie timpurie (Ordinul MECC nr.592 din 26.06.2020);
- HG cu privire la aprobarea Concepţiei sistemului informațional educațional;
- HG pentru aprobarea Regulamentului sanitar privind igiena instituţiilor preşcolare;
- Regulamentul de atestare a cadrelor didactice, 2020;
- Regulamentul Instituției de Educație preșcolară (Colegiul ME, Hotărârea nr.8.5 din 16.12.2010, Ordinul ME nr.04 din 04.01.2011;
- Legea nr.90 din 25.04.2008 cu privire la prevenirea și combaterea corupției;
- HG pentru aprobarea Regulamentului cu privire la transportarea copiilor;
- Programul de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova, etc.
Principalele acte organizatorice cu caracter intern ce reglementează activitatea instituției sunt:
- Contractul colectiv de muncă pentru anii 2021-2025;
- Regulamentul Intern al instituției de educație timpurie;
- Regulamentul de organizare şi funcţionare al instituției de educație timpurie grădinița de copii Hiliuți;
- Statutul instituției de educație timpurie;
- Planurile de activitate manageriale și a cadrelor didactice;
- Deciziile Consiliului pedagogic și ale Consiliului de administrație;
Succesul în educație și obținerea calității în procesul educațional ce duce la realizarea scopurilor strategice se datorează:
- participării active a cadrelor didactice în cadrul cursurilor de formare profesională continuă și obținerea performanțelor înalte.
- interesul sporit manifestat de părinți privind creșterea, dezvoltarea și educația propriilor copii pentru sporirea calității procesului educațional în contextul noii viziuni pedagogice asupra copilului.
- utilizarea eficientă și modernizarea bazei tehnico-materiale și didactice, și asigurare financiară la îmbunătățirea procesului educațional în IET.
- unui parteneriat eficient dintre manager, cadre didactice, părinți și comunitate pentru dezvoltarea și educația copiilor.
Dăruirea, experiența, tinerețea, profesionalismul, puterea, curajul, interesul, implicarea, perseverența, etc. sunt doar câteva din calitățile, și în același timp, valorile unui bun pedagog, care prin implicarea eficientă a părinților, a comunității în dezvoltarea intelectuală, asigură o educație de calitate .